top of page

בניית אב טיפוס: בין הרעיון לבין העולם האמיתי

עודכן: 8 במאי 2023

בשלבים הראשונים של פיתוח מוצר חדש , אחרי שלב הסקיצות, בדר"כ מבצעים הדמיות. לרוב, הדמיות אינן מספקות, ויש לבצע בניית אב טיפוס, שיאפשר המחשה של המוצר באופן ויזואלי ו/או פונקציונאלי אב הטיפוס משמש למטרות פנימיות- בדיקות שונות והתרשמות כללית ולמטרות חוץ ארגוניות- גיוס כספים ולעיתים חלק מדיווח והצגת התקדמות למשקיעים.


בניית אב טיפוס: להגיע לשוק באופן חכם

המסע הארוך מרעיון למוצר מלא באלטרנטיבות, בחירות וקבלת החלטות חשובות. תהליך עיצוב מוצר איכותי, לוקח בחשבון מגוון רחב של היבטים אסטטיים ופרקטיים ואת אופן תפקוד המוצר בפועל. למעשה, כאשר עובדים עם סטודיו מומחה כמו Designest, בתור בעלי עסקים המתכננים מוצר, תוכלו לקבל מענה יסודי גם בנושא זה.


קשה להפחית בחשיבות של אב טיפוס בתהליך הפיתוח, וזאת כיוון שהוא עשוי למנוע הפתעות ותהליכים יקרים ומעכבים בפרויקט. באמצעות התעמקות בדרישות המוצר ובהשלכותיהן הפונקציונאליות והאסתטיות, ניתן יהיה לטייב אותו משמעותית. לאחר שלב התכנון, יש צורך לעבור לעולם הפיזי, והדרך הנכונה ביותר לעשות זאת הוא באמצעות שלב של בניית אב טיפוס ("Prototype"). למעשה, מדובר על מוצר פיזי ראשוני, אשר יהיה קרוב מאוד או זהה למוצר המוגמר, בדגש על מגוון היבטים אותם מעוניינים לבדוק.


פיתוח אב טיפוס

פיתוח אב טיפוס: סקיצה ראשונית



כיצד אב טיפוס יכול לסייע לפרויקט שלכם להמריא?

בתור דגם ראשוני, בניית אב טיפוס מספקת תובנות חשובות מאוד להמשך הדרך. מספר דוגמאות:

  • המחשה ויזואלית: אב טיפוס מאפשר להמחיש את עיצוב המוצר בצורה הטובה ביותר. ניתן להחזיק אותו בידיים ולהיות באינטראקציה בלתי אמצעית איתו, קרובה ככל הניתן לאופן השימוש בו בעתיד. שרטוטים מפורטים, הדמיות ואפילו הדמיה פוטוריאליסטית, מהווים כלי עזר חשוב. יחד עם זאת, הם לא יכולים להחליף את האימפקט המתקבל כתוצאה מבניית אב טיפוס.

  • האם זה עובד? תוכנות סימולציה מסוגלות לבדוק מוצרים תוך התחשבות במגוון גורמים פיזיקליים חשובים. יחד עם זאת, יש לכך מגבלות, ותכנון תיאורטי לא בהכרח עובד במציאות. בניית אב טיפוס תאפשר לבדוק זאת בקירוב רב למציאות הפיזית

  • זיהוי פגמים ותקלות: כך למשל, ניתן לאתרגבי סיבוכים טכניים פוטנציאליים שונים (כמו למשל בהרכבת המוצר בפס הייצור), אותם רואים רק בהפעלה ישירה ופיזית של המוצר.

  • תאימות לתקנים: אב טיפוס מאפשר לוודא התאמה לתקנים שונים ולקבל בעקבות זאת תו תקן .

  • בדיקות בטיחות: היבט חשוב נוסף יש לבצעו בצורה מוחשית, ולא להסתפק רק ברמה של בדיקה ממוחשבת.

  • הצגה לבעלי עניין: מנהלים בחברה, משקיעים פוטנציאליים, משתמשים ועוד.


תכנון אב טיפוס

הפקת אב טיפוס יכולה להתבצע היום בזריזות בגישת "RapidPrototyping", הודות לזמינותם של עזרים טכנולוגיים מודרניים שונים כמו עיבוד שבבי או מדפסות תלת מימד. הודות לכך, הדרך מהשרטוט במחשב ליצירת אב הטיפוס, מהירה מאוד. יחד עם זאת, תכנון אב טיפוס דורש מחשבה עמוקה והוא תוצר של תהליך פיתוח שלם, ויש לדעת מה רוצים לבדוק באמצעותו כדי להתאים את טכנולוגיית הדיגום.


אב טיפוס: השקעה משתלמת

בניית אב טיפוס כמעט תמיד תצדיק את ההשקעה. אחת הסיבות לכך היא, שבקונטקסט כללי של פיתוח מוצר מסחרי, עלויות אלו יהיו לרוב זניחות. למעשה, עבור המוצר שלכם, מדובר על השקעה לעתיד, עם ROI מצוין. גם במקרה בו הפרויקט לא יגיע לכלל מימוש, עלות פיתוח אב טיפוס יכולה לחסוך בהמשך הוצאות כספים מיותרות על "Tolling" ושעות עבודה.


לסיכום, משתלם מאוד להשקיע בשלב בניית אב טיפוס, הנמצא בין פיתוח הרעיון לבין הייצור הסדרתי. תהליך זה מאפשר להכניס למוצר שיפורים ושינויים קריטיים. בהמשך, לאחר שיפור המוצר, אפשר כמובן להפיק אב טיפוס נוסף לפני שמתקדמים אל הייצור הסדרתי.


פיתוח אב טיפוס

פיתוח אב טיפוס: חלק מתהליך הוצאה לפועל של הסקיצות הראשוניות

69 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פיתוח מוצר פלסטי להזרקות

תוך שלבי פיתוח מוצר פלסטי שמיועד להזרקות, אתם רואים לנגד עיניכם את הלקוחות ואת חווית השימוש שלהם. ככל שהמוצר יהיה מותאם לצרכי הלקוח ומדויק יותר לחוויית המשתמש, כך הוא יהיה מבוקש יותר, וסביר להניח שתוכ

פיתוח מוצרים: האתגר והפתרון המקצועי

מהו תהליך פיתוח מוצרים? מדוע הוא נחות כאשר מדובר על פיתוח מוצרים חדשים? ומה בנוגע להיבט האסתטי של פיתוח מוצרים? היכנסו עכשיו לקריאת הכתבה >>

bottom of page