top of page

עיצוב תלת מימד

עודכן: 22 ביוני 2023

טכנולוגיות חדשניות מציעות פתרונות יעילים ומתקדמים המאפשרים לנו לנהל תהליכים ולבצע פעולות אותן לא יכולנו לבצע בעבר. חידושים אלו מיטיבים איתנו, כיזמים המפתחים ומייצרים מוצרים חדשים, ומציעים פתרונות אפקטיביים במיוחד, המסייעים לנו לשפר ולבחון את מוצרינו. במאמר זה תוכלו לקרוא על עיצוב תלת מימד, ועל תפקידו בשלבי הפיתוח והאופטימיזציה של תהליכי פיתוח וייצור.


מה זה עיצוב תלת מימד?

עיצוב תלת מימד הוא עיצוב דיגיטלי של צורה או אובייקט תלת מימדיים באמצעות תוכנת מחשב. ארגונים ואנשי מקצוע במגוון רחב של תעשיות משתמשים בשיטת זו במטרה לתקשר רעיונות, לפתח ו/או לשפר את מוצריהם. לדוגמה, רופאי שיניים יכולים לבצע צילום CT של שן פגומה, ולייצר מודל תלת מימדי של כתר כדי לתקן אותו. שוק המודלים התלת מימדיים נמצא בצמיחה, ותעשיות רבות משתמשות בשיטה זו כדי להתמודד עם אתגרים עסקיים*.


עיצוב בתלת מימד: מהי המטרה?

כאשר דנים בנושא זה, נקודת המוצא היא שמדובר בטכנולוגיה שימושית מאוד, המשרתת אותנו בתהליכי פיתוח מוצרים שונים. עיצוב בתלת מימד משמש ליצירת מוצרים חדשים או לשיפור מוצרים קיימים, והוא עושה זאת באמצעות המשגה תלת מימדית, סימולציה וביצוע שינויים ותיקונים בעיצוב. מטרתו של עיצוב תלת מימד היא לאפשר למפתח המוצר להגיע לתובנות חשובות אליהן לא ניתן להגיע מצפייה בדגם דו מימדי של המוצר. באמצעות עיצוב בתלת מימד, ניתן להוביל את תהליך הפיתוח באופן יעיל וממוקד ולהתקדם אל השלבים הבאים.


יצירת דגם ראשוני: חשיבות השלב

ישנה חשיבות גדולה לבחינת המוצר לעומק, עוד בטרם התחיל תהליך הייצור. אחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא באמצעות בניית אב טיפוס. לשם כך, יש לבצע תחילה עיצוב תלת מימד, על בסיסו ניתן יהיה ליצור דגם ראשוני ברמת דיוק קרובה ככל הניתן למוצר המיועד. מדובר למעשה על שלב הכרחי לפני בניית הדגם, והוא מהווה נדבך חשוב במענה על שאלות כדוגמת האם הדגם עונה על הציפיות? האם הוא שימושי וידידותי למשתמש? האם המראה שלו תואם את הקונספט העיצובי? הדגם הראשוני מסייע לנו להסיק מסקנות קונקרטיות, ולאחר מכן לעבור לשלב האופטימיזציה של המוצר ולקבוע קריטריונים לייצור המוני.



תכנון ועיצוב מודל בתלת מימד

תכנון ועיצוב מודל בתלת מימד מתבצע בעזרת תוכנות מחשב ייעודיות, המאפשרות לבצע הדמיות המעניקות תחושה מציאותית של המוצר העתידי. כדי לעשות זאת, חשוב להזין את כל נתוני המוצר, הכוללים מידות אורך, רוחב, גובה, עובי, זוויות, צבע ועוד. לאחר שהמוצר מתקבל על גבי המסך, ניתן לסובב אותו ולבחון אותו בכל חתך אפשרי. ראוי להדגיש, כי כבר בשלב זה ניתן לבצע בדיקות, תיקונים ושיפורים – דבר המאפשר חיסכון בעלויות ומניעת הוצאות מיותרות בהמשך.



עיצוב תלת מימד: גודל הדגם

בתהליך עיצוב תלת מימד, מעצב תעשייתי מקצועי ומנוסה, ישקול את כלל היבטי העיצוב, ובין היתר, הוא יתייחס למימדי האובייקט. במידה ומדובר על מוצר קטן, ניתן לדמות אותו בגודלו האמיתי, ואילו מדובר על מוצר גדול יותר, הדימוי יתבצע בהתאם לקנה מידה מדויק.אם נרצה להדפיסו, גודל המודל בפועל, יהיה בהתאם למקסימום אותו מאפשרת המדפסת להפיק.


עיצוב תלת מימד לסטרטאפ RIDEDGE


הדפסת דגם עיצוב תלת מימד: הרכב החומרים

ניתן להדפיס דגם תלת מימדי באמצעות פולימרים או מתכות. כיום, ישנם חומרים בעלי הרכבים שונים, ולכל אחד מהם תכונות ייחודיות, הקובעות את מידת התאמתו לביצוע הדמיות תלת מימד למוצרים. לפני כל הדפסה, חשוב להקפיד על בחירת החומר המתאים, במטרה שהתהליך יהיה מועיל ככל הניתן.



עיצוב תלת מימד: כיצד מרכיבים אובייקט מודפס?

בתהליכי עיצוב בתלת מימד, יש לתת את הדעת גם לנושא הרכבת חלקי האובייקט. כאשר מתבצעת ההדפסה, כל חלק מיוצר בנפרד, ולאחר ההדפסה, מתבצעת הרכבה של הדגם באמצעות חיבור כל החלקים. חשוב לדעת, כי כדי שאפשר יהיה להרכיב את החלקים, יש לבחון, כבר בשלבי ההדמיה, את אופן ההרכבה.



עיצוב תלת מימד: יתרונות

עיצוב תלת מימד הוא שלב הכרחי ביישום מידול תלת מימד, המאפשר ליצרן לבדוק חלקים ומוצרים שונים בטרם הם מגיעים לתהליך הייצור. למעשה, זה מקטין את רמות אי הוודאות בכל הנוגע למוצר הסופי, ומגביר את הסיכויים שלכם לצאת לשוק עם מוצר איכותי. חשבו על כך שאתם רוצים לצאת עם המוצר המדוייק ביותר בזמן המהיר ביותר. במצב זה, עיצוב בשיטה זו יסייע לכם לדייק את המוצר ולקצר את הזמן עד לקבלת המוצר הסופי, העומד בציפיות שלכם ובדרישות השוק.


מקסום הזדמנויות לבדיקה ושכלול המוצר

בעבר אנשים היו צריכים ליצור דגמים ראשוניים באופן ידני, ובמידה והיה צורך בשינויים – נדרשו משאבי זמן וחומרים פיזיים נוספים. עיצוב תלת מימד יוכל לסייע לכם ליצור מספר גרסאות של המוצר המקדים שלכם במידת הצורך, לבחון אותן, ולבצע את השינויים בזמן אמת, כך שיתאימו לצרכים שלכם ושל הלקוחות שלכם. מדובר בפיתרון גמיש מאוד, שיכול לסייע לכם לדייק את המוצר, לשפר אותו במהירות ולחסוך זמן יקר.


איך נוכל לסייע לכם לקדם את המוצר או הרעיון?

כדי להתחיל את תהליך עיצוב המוצר שלכם, אנו נלמד את הדרישות והרעיונות, נתמקד ביעדים שלכם עבור המוצר, וניקח בחשבון את התקציב ולוחות הזמנים שלכם. לאחר מכן, ננסח אפיון שיהוה בסיס ליצירת מודלים תלת מימדיים מפורטים של המוצר. מודלים אלו מתבססים למעשה על עיצוב תלת מימד, ובמידת הצורך, נוכל לייצר גם אב טיפוס מודפס בתלת מימד.


לסיכום, פיתוח המוצר, משלב הרעיון ועד לשלב הייצור, הוא הרבה יותר קל, מהיר ויעיל אם אתם משתמשים בטכנולוגיות תלת מימד. ניתן לעצב ולשכלל במהירות דגמי מוצרים שונים, לבצע שינויים ועריכות במקום, ובאופן כללי, לפשט ולשפר את כל תהליך עיצוב המוצר שלכם. ראוי להדגיש, כי על מנת לבצע עיצוב תלת מימד בצורה מדוייקת, שתסייע לכם לעבור לשלב הבא של תהליך הפיתוח, מומלץ לפנות אל סטודיו לעיצוב תעשייתי מקצועי ומנוסה. אנו כאן לשירותכם.


References

*-"What is 3D design? And how to get it started", Coursera, May 2023.


167 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פיתוח מוצר פלסטי להזרקות

תוך שלבי פיתוח מוצר פלסטי שמיועד להזרקות, אתם רואים לנגד עיניכם את הלקוחות ואת חווית השימוש שלהם. ככל שהמוצר יהיה מותאם לצרכי הלקוח ומדויק יותר לחוויית המשתמש, כך הוא יהיה מבוקש יותר, וסביר להניח שתוכ

פיתוח מוצרים: האתגר והפתרון המקצועי

מהו תהליך פיתוח מוצרים? מדוע הוא נחות כאשר מדובר על פיתוח מוצרים חדשים? ומה בנוגע להיבט האסתטי של פיתוח מוצרים? היכנסו עכשיו לקריאת הכתבה >>

bottom of page